Câteva reguli la care să te gândești înainte de a posta în online

0
Prof. Alexandru Marinovici

Se poate spune despre mediul online că este un univers separat, că nu este doar o extensie a comunicării inter-umane la nivel virtual ci că este o realitate în sine. 
Totuși, analizând comportamentul online observăm mai multe poziții ale utilizatorilor ce nu ar corespunde nici unui univers. De aceea ni se pare necesar să evidențiem anumite aspecte ce considerăm că ar trebui să existe, chiar dacă doar din ”bun-simț”:

1. Gândește, dacă ai de gând să postezi ceea ce faci tu, o poți face, dar, pentru a evidenția un comportament de bune practici, pentru a promova un concept, un eveniment, o realizare, ceva ce ți-a plăcut sau propria persoană (atunci când activitatea ta este relevantă)!

Nu este nimeni interesat că cineva ascultă muzică, face grătare sau pur și simplu urmărește emisiunea preferată. Astfel de postări pot fi prezente pe un profil personal, în cel mai bun caz, nu și pe un grup.

Lacrimi de luna

2. Gândește, înainte de a posta o atitudine, o informație, asigură-te că aceasta provine din surse veridice, nu doar pentru a crea panică sau reacții!

Mediul online a devenit asaltat de acele ”fake news”(știri false) despre care se se spune că sunt principala cauză a manipulării pe rețelele de socializare.

3.Gândește, înainte de a comenta, asigură-te că opinia ta poate fi argumentată!

A comenta doar de dragul de a o face, a-ți impune propriile idei nu are nici un efect, nici pentru interlocutori, nici pentru cei ce urmăresc ceea ce ai postat sau ai comentat. 

4.Gândește, dacă singurul tău contra-argument într-o discuție este să îți ataci interlocutorii, cu siguranță nu ai ce căuta în acea discuție!

”Mințile luminate discută idei, mințile mediocre discută evenimente iar mințile mici discută oamenii” Eleanor Roosevelt.

5. Gândește, fiecare dintre noi este angrenat într-o epocă ce are deja specialiștii ei, dacă nu ești unul dintre aceștia încearcă să îți limitezi interacțiunea online la ceea ce cunoști!

Dacă privim cu atenție, observăm un număr impresionant de specialiști în toate domeniile, de la economie, sănătate, cultură sau chiar administrație. Dacă aveți o părere, încercați să o prezentați ca atare. Nu sunteți o entitate juridică ce are un punct de vedere fundamentat despre un eveniment sau concept. Suntem membri ai unor diferite grupuri de Facebook unde interacționăm cu alte persoane asemeni nouă. 

6. Gândește, atitudinea ta postată pe Facebook referitor la anumite evenimente sau instituții nu este transmisă prin minune către acestea!

Dacă ai o problemă cu o anumită entitate juridică, administrativă sau pur și simplu soliciți un punct de vedere sau un răspuns din partea acesteia, nu o face pe Facebook ( poate pe pagina oficială a acesteia dacă există), urmează procedurile legale. Nici o instituție din această lume nu are persoane angajate să urmărească profilurile sau grupurile de Facebook și nu vei primi o soluție a problemei tale aici, poate câteva sfaturi ale unor persoane aflate în aceeași situație ca tine.

7. Gândește, dacă vrei să promovezi o opinie politică, nu te oprește nimeni dar ai grijă să înțelegi ceea ce postezi și să prezinți argumente!

Ar fi bine să te întorci puțin în cadrul acestui articol și să vezi punctul 4 (încearcă să te încadrezi în categoria minților ce discută idei). O astfel de discuție presupune obligatoriu argumente bine fundamentate, dacă singurul tău argument este acela de a ataca interlocutorii cu siguranță nu ai ce căuta acolo, nimeni nu îți impune să împărtășești punctul de vedere al acestora, așa că nu o face nici tu (mai ales că astfel de comportamente duc la dictatură și totalitarism). 
” Voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca să ai dreptul să nu fii de acord cu mine” spunea Ion Rațiu, încearcă să faci la fel (și opinia celorlați e importantă, nu doar a ta!
Lupta politică este una a ideilor, a argumentelor, a adevărului ( sau cel puțin așa ar trebui să fie!), indiferent de cel ce le prezintă.

8. Gândește, tuturor ne place să ne amuzăm, să vedem frumosul, în această perioadă mai mult ca oricând, dar, încearcă să faci postări în limita decenței!

Sunt mai multe categorii de umor, printre care satira, pamfletul, mai nou roast-ul, umorul de situație sau umorul de limbaj. Nu le-am inventat noi, dar, incearcă atunci când postezi ceva similar pe un grup să îți arați intențiile legate de postare.

Din cele 8 situații prezentate sper să înțelegem cu toții mai multe legate de propria activitate online. Esența poate fi observată la începutul fiecărui punct: ”Înainte de a face ceva, gândește!”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.