
În sudul județului Vâlcea, localitatea Drăgășani găzduiește un monument arhitectonic încărcat de istorie și semnificație – Podul Olt. Acest pod impresionant, construit în anul 1901 de către autoritățile vremii, a jucat un rol crucial în conectarea comunităților învecinate și în dezvoltarea rețelei de comunicații din regiune. De-a lungul anilor, podul a fost martor al unor evenimente remarcabile și a trecut prin etape de reconstrucție și reabilitare, într-o luptă constantă pentru menținerea unei artere vitale pentru transportul persoanelor și al mărfurilor.

Acest articol documentar se va concentra pe povestea Podului Olt din Dragășani, evidențiind în special perioada în care acesta a devenit un important loc de comunicare cu localitățile învecinate. Vom explora construcția sa în contextul epocii și importanța sa în dezvoltarea infrastructurii rutiere din zonă. De asemenea, vom aduce în prim-plan evenimentele tragice care au afectat podul în timpul celui de-al doilea război mondial și procesul de reconstrucție ulterior. De la prăbușirea parțială recentă și până la reabilitarea planificată, vom explora și provocările cu care s-a confruntat acest monument și impactul său asupra comunității din Dragășani.
Podul Olt din Dragășani reprezintă nu doar o legătură fizică între malurile râului Olt, ci și o legătură emoțională între trecut și prezent, ilustrând modul în care infrastructura rutieră poate influența viața unei comunități. Haideți să ne aventurăm în istoria acestui pod impresionant și să descoperim poveștile care se ascund în spatele construcției sale solide și impunătoare.
Podul Olt, o construcție impresionantă care traversează râul Olt, a împlinit anul acesta 120 de ani de existență. Lucrările de construcție au început înainte de anul 1901, iar podul a fost inaugurat în anul 1903 de către primarul liberal de atunci, Gogu Filipescu, fratele celebrului politician al epocii Ștefan Filipescu, pe atunci președintele organizației liberale de la Drăgășani. Inaugurarea a fost cu deosebit fast și a strâns laolaltă întreaga protipendadă drăgășăneană. Inițial, podul avea picioare de beton și piatră adânc ingropate in albia râului, cu o suprastructură de oțel nituit ți doua pasaje pietonale podite cu lemn, conform standardelor vremii. Deși nu se mai cunoaște numele celor care au condus lucrările sau numele arhitectului principal, Podul de la Drăgășani s-a impus ca al doilea pod ca mărime de pe râul Olt, după podul de la Slatina, ale cărui lucrări au fost începute în anul 1888 și finalizate aproximativ în același timp.
Podul de Fier al Oltului și Primul Război Mondial
Primul Război Mondial a prins Podul de Fier al Oltului, cum era numit atunci de localnici, în plină folosință, iar zona a fost implicată în luptele supranumite “Luptele de pe Olt”. Aceste lupte au făcut parte din participarea României la Primul Război Mondial și au avut loc în perioada 2/15 septembrie 1916. Trupele române au reușit să forțeze râul Olt la Feldioara, angajându-se în lupte cu forțele austro-ungare din Divizia 71 Infanterie. In retragerea trupelor s-a ajuns in cele din urma și in acest punct dar din fericire podul nu a avut prea mult de suferit spre deosebire de cel de la Slatina care a fost dinamitat parțial în același conflict militar. Podul de la Drăgășani a fost martor al acestor evenimente, iar mărturiile localnicilor consemnează chiar prăbușirea unui avion militar în capătul dinspre Verguleasa al podului, în acel an. Epava avionului a rămas acolo până când a fost dezmembrată iar materialele folosite de localnici în gospodării.

Inundațiile și lucrările de drenaj
De-a lungul timpului, zona Drăgășani a fost lovită de frecvente inundații, punând în pericol gospodăriile și construcțiile din apropierea râului Olt. Una dintre cele mai mari inundații a avut loc în anul 1912, când apa a ajuns aproape de locul vechii primării, la intrarea pe strada Traian. Lucrările de drenaj inițiale nu au fost suficiente pentru a face față debitului impresionant de apă care venea dinspre munți. Cursul violent și întortocheat al Oltului la Drăgășani, unde se desparte în mai multe brațe de mai multe ori pe an, a fost cunoscut încă din secolul al XVII-lea și al XVIII-lea, așa cum se poate observa și în harta din secolul XVIII.
Lucrările de dragare și indiguire
Primele lucrări de dragare și indiguire a albiei Oltului în zona podului de la Drăgășani au început în primăvara anului 1942, la comanda Statului Major al Armatei, prin ordinul ministrului de război. Lucrările au fost demarate imediat, cu ajutorul locuitorilor din municipiul Drăgășani, sub planurile inginerului Sandulescu și Gheorghe Mihalache, și au fost supravegheate îndeaproape de către corpul armatei, așa cum se poate observa și într-o fotografie din anul 1943. Cursul Oltului a fost deviat, albia a fost adâncită și dragată, iar materialul scos a fost folosit pentru turnarea primelor diguri din istoria podului de la Drăgășani.
Podul de la Drăgășani în timpul celui de-al Doilea Război Mondial
Sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial a fost un moment crucial pentru podul de la Drăgășani, deoarece acesta a fost la un pas să fie distrus intenționat de trupele germane. Acesta, precum și podul de la Slatina, au fost miza unor lupte purtate în 1944 între Wehrmacht și armatele sovietice și române. Din fericire, niciunul dintre poduri nu a suferit pagube, deoarece forțând retragerea trupele germane nu au mai avut timp suficient să le dinamiteze chiar dacă misiunea de distrugere fusese plănuită și ordonată din timp.
Inundațiile din anii 1970 și tragedia jandarmilor
Anii 1970 au fost ani teribili pentru populația din Drăgășani din cauza unor inundații de proporții aproape cataclismice. Primele și cele mai violente inundații au avut loc în anul 1973, când apele puternice au rupt drumul înaintea intrării pe pod, pe partea dinspre Drăgășani. În încercarea de a restabili circulația până pe pod, s-a folosit un pod mobil de lemn de dimensiuni reduse, care putea asigura un trafic de urgență și prelua măcar cazurile medicale critice. Această încercare a dus însă la tragedia a șase jandarmi tineri de la unitatea de jandarmi din Drăgășani, care au murit înecați după ce podul s-a destabilizat și au fost luați de suvoaiele involburate ale Oltului. Scena terifiantă a recuperării trupurilor neînsuflețite este povestită și astăzi de localnicii care s-au strâns în acea dimineață pe malul Oltului. Unul dintre jandarmi a fost scos moprt afara din apele Oltului cu o cange metalică într-o poziție în care ținea strânsă la piept arma din dotare pe care dorise sa o protejeze cu vitejie.
Reparațiile și reabilitarea podului
În anul 1964, Podul Olt din Drăgășani a necesitat reparații și a fost temporar închis pentru reabilitare. Podul a fost extins pentru a include două benzi separate pentru traficul pietonal din beton, consolidând aleile de lemn construite în anul 1943, odată cu lucrările de îndiguire, îmbunătățind siguranța și confortul utilizatorilor.

În luna mai a anului 2023, Podul Olt din Drăgășani a fost închis din cauza unei prăbușiri parțiale a părților pietonale. Autoritățile au luat măsuri imediate pentru reabilitarea podului, iar conform planurilor, acesta ar urma să fie redeschis până la jumătatea lunii septembrie, cu câteva restricții de dimensiune și tonaj. Această intervenție reprezintă un pas important pentru restabilirea unei infrastructuri rutiere sigure și eficiente în zonă.
Podul Olt din Drăgășani rămâne o componentă esențială a infrastructurii rutiere din regiune și un simbol al importanței comunicațiilor și conexiunilor dintre localități. Istoria sa, plină de reconstrucții și evenimente tragice, este martora evoluției și perseverenței comunității locale în fața provocărilor. Cu toate că a trecut prin încercări dificile de-a lungul celor 120 de ani de existență, podul continuă să ofere un drum vital și sigur peste râul Olt, contribuind la dezvoltarea și prosperitatea zonei.
Foto copertă (C) Dragoș Constantin
Foto articol (C) Arhiva prof. av. Viorel Florescu
Foto articol (c) Arhiva Theodor Barbu
